In de aanloop naar de start van Dakar 2022 blikken we alvast een paar keer vooruit. In dit deel kijken we naar de belangrijkste tegenstanders van de Nederlandse deelnemers in het truckklassement.

Foto: Спортивная команда “КАМАЗ-мастер”

Kamaz rijgt al weer jaren de overwinningen aaneen. Ook in 2022 zijn ze de grote favoriet. Ze doen dit jaar met vier trucks mee, met een ijzersterke bemanning. Drie oud winnaars en één rijder die twee keer tweede is geworden. Nu zijn er voor de verandering twee verschillende types truck: Shibalov (501) en Karginov (509) doen met een ‘klassieke’ Kamaz mee. Sotnikov (500) en Nikolaev (505) hebben een nieuw type. Technisch is deze grotendeels gelijk, maar de cabine kennen we van onder andere de Mercedes-Benz Arocs en Actros. Daimler is grootaandeelhouder van Kamaz. Ook bij de types die in Rusland en wijde omgeving op de weg rijden zien we steeds vaker Mercedes-cabines toegepast worden. Tot grote spijt van het team mogen er (behalve op de kentekenplaten) geen Russische vlaggen op de trucks staan: de Dakar telt mee voor het WK, bij wereldkampioenschappen zijn volksliederen en vlagvertoon verboden voor dit land na een grootschalige doping affaire.

Foto МАЗ

Grote afwezige is MAZ, als gevolg van de huidige politieke situatie en de duidelijke banden van de staat met het rallyteam. In een eigen artikel zijn we daar al dieper op in gegaan.

Foto Martin Macík
Foto BIG SHOCK RACING

Door het wegvallen van MAZ schatten wij de jonge Tsjech Martin Macik (503) als belangrijkste tegenstander van Kamaz in. Hij weet al jaren steevast in de top 5 te eindigen en sloot 2021 met een aantal mooie etappeoverwinningen af in zijn zelf ontwikkelde en gebouwde Iveco. Als solist een hele knappe prestatie! Dit jaar is hij niet alleen, ook Kees Koolen (520) en Martin Soltys (510) rijden met MM Technology Iveco Powerstars. Er is zelfs nog een vierde truck gebouwd: Claudio Bellina (531) zal in de Italtrans-kleuren de snelle service gaan verzorgen.

Foto Petr Lusk

Aleš Loprais (508) doet in 2022 al weer voor de zestiende keer mee aan Le Dakar. In 2006 begon hij als navigator bij zijn beroemde oom, die de rally meermaals wist te winnen. Een jaar later mocht de Tsjech voor het eerst zelf rijden. Net als vorig jaar is het rallykanon van dienst een Praga V4S. Praga is een zustermerk van Tatra, waar ook veel componenten van worden gebruikt. ‘Lady’, zoals de truck liefkozend wordt genoemd, heeft een nieuwe motor gekregen en is nog competitiever gemaakt. Nadeel daarvan is dat er geen geld meer is voor een tweede Praga aan de start. Loprais, monteur Peter Pokora en navigator Jaroslav Valtr junior zullen het dus alleen moeten zien te rooien in de woestijn.

Foto Buggyra Racing

Eerste rijder bij Buggyra is dit jaar meervoudig winnaar op de quads Ignacio Casale (511). In de tweede truck zit Téo Calvet (536) achter het stuur. De jonge Fransman, zoon van Fabien Calvet, komt uit het truckracen en won eerder deze maand al zijn allereerste etappe in een rally ooit bij de Hail rally. Die rally werd overall gewonnen door iemand anders uit het Buggyra opleidingsteam: Aliyyah Koloc in een side-by-side. De 17-jarige is nu nog te jong om in de Dakar deel te nemen. Ze zal volgend jaar samen met haar tweelingzus debuteren. Of dat in een side-by-side of in een truck (bij het truckracen heeft ze al meerdere records op haar naam staan) zal zijn is op dit moment bij ons nog niet bekend.

Foto HINO Team Sugawara

Teruhito Sugawara (512) is al twaalf jaar op rij de winnaar in het klassement voor trucks met een motor kleiner dan 10 liter. Hij heeft 21 keer deelgenomen, daarbij altijd de finish gehaald én is altijd in de top 20 van het algemene truckklassement geëindigd. In de voorbereiding naar de Dakar heeft hij deze maand de Hail rally gewonnen. Voor het eerst is de Hino nu voorzien van een hybride aandrijflijn, waarmee hij dichter bij de kop van het algemeen klassement wil komen.

Foto FESH FESH

Net als De Rooy is ook het Fesh Fesh team zowel in de Classic Dakar als de reguliere rally vertegenwoordigd. Er zijn maar liefst drie merken in het team. De Classic wordt door Radovan Kazarka (901) met een Tatra gereden. In de rally waar op snelheid wordt gereden, kruipt Tomas Vratny (514) achter het stuur van een Ford Cargo torpedo met het nodige Tatra bloed in de aderen. Albert Llovera (518) bestuurt een door De Rooy gebouwde Iveco Powerstar. De snelle service zal door Vaidotas Paskevicius (529) in een Tatra Jamal verzorgd worden. Met vier verschillende trucks is het te hopen dat de monteurs goed hun kop erbij houden in het bivak!

Foto automundo

De MAN waar Hans Stacey de laatste Afrikaanse Dakar mee won, staat weer aan de start! De Argentijn Pato Silva (521) zal een nieuw hoofdstuk aan de rijke geschiedenis van deze truck toevoegen. Silva heeft negen keer in een auto en twee keer in een SSV aan de Dakar meegedaan, maar zal nu zijn debuut in een truck maken. De MAN is, net als de Borgward van het team, in Markelo door Wevers geprepareerd.

Foto via Martijn van Rooij

Alberto Herrero (525) is een typische servicetruckrijder en hebben we in het verleden dan ook vooral achterin gezien. Met een TH-Trucks Scania torpedo (ex-Dakarspeed) wil hij nu ook eens voor de prijzen gaan: top 15 is zijn doel, het liefst zelfs top 10.

Foto Igor Bouwens

Igor Bouwens (534) heeft een nieuwe truck gebouwd, hij zal met zijn Gregoor Racing team dit keer met een Iveco T-Way aan de start staan, één van de weinige frontstuur Iveco’s in de rally. Het is de eerste Dakar voor de Belg, die we vooral uit de Africa Eco Race kennen. Syndiely Wade, de dochter van de vorige president van Senegal (ze komt dus letterlijk uit Dakar), zal ook in de cabine plaats nemen tijdens deze rally.

Foto Dave Ingels

De oplettende lezer zal Dave Ingels (532) en Mathias Behringer (526) in dit overzicht missen. Dat klopt, maar met dank aan Jos Schotanus en Hugo Kupper rekenen we die dit jaar voor het gemak tot de Nederlandse teams. Wat dus ook inhoudt dat we in de rally iedere dag hun verrichtingen op de voet gaan volgen! Hoe dan ook, aan alle deelnemers, of ze nu wel of niet in Nederland geboren zijn: heel veel succes!!